Wat zit er in mijn fotokoffer?
Nikon
Natuurlijk zit er in mijn fotokoffer mijn trouwe Nikon camera’s.
Omdat ik sinds 2018 eigenlijk alleen nog gericht ben op afscheidsfotografie werden mijn twee Nikon D750 spiegelreflexcamera’s ingeruild voor twee stille systeemcamera’s. De Nikon Z7 en de Nikon Z6. En dat is heel fijn.
Ik kom dichtbij de mensen en sta soms zelfs net achter een oor te fotograferen. Als je dan opeens wordt opgeschrikt door zo’n mega gekletter van een spiegel die opklapt dan kun je daar wel een beetje van schrikken. Het is fijn om iedereen in de bubbel te laten. Nu dus compleet stil of met een heel klein klikje maar dat is echt te verwaarlozen.
Systeemcamera
Spiegelreflex of systeem werkt echter wel heel anders. Ondanks dat de D750 een klapschermpje had fotografeerde ik altijd door het oculair, dat is dat kijkgaatje van je camera waar je je beeld door ziet.
Met de systeemcamera’s werk ik altijd op de achterkant. Het schermpje staat aan en het beeld zie je direct verschijnen. Ook de belichting is in dit geval veel makkelijker in te stellen.
En de foto’s vanaf een lager standpunt zijn nu natuurlijk heel makkelijk te maken. Op je buik liggen in de kerk of de aula van het crematorium is niet echt handig bij een afscheid. Een camera met een schermpje is dus ideaal. Even door de knietjes, camera op de grond en schermpje opengeklapt en hup je hebt een foto.
Lenzen
Ik werk altijd met twee camera’s aangezien lenzen wisselen te veel tijd kost en ik altijd direct een back-up nodig heb indien er iets gebeurt. Als lenzen zitten er vast op de 24-70/2.8 en de 70-200/2.8. Lichtsterke lenzen die in combinatie met de camera zich prima staande kunnen houden in donkere ruimtes.
De 24-70 is een groothoeklens. Hiermee maak je mooie overzichtsfoto’s en je komt hiermee heeeel dichtbij. Ik ga je altijd het gevoel geven dat je in de foto zit in plaats van dat je er naar kijkt.
Variatie
De 70-200 gebruik ik juist om variatie in de beelden te krijgen en die prachtige gezichtsuitdrukkingen vast te leggen van de mensen in de zaal. Een lach of een traan, een warme blik of iets met humor. Met deze lens kan ik dat allemaal vastleggen. Constant speuren mijn ogen de zaal af op zoek naar die ene blik.
Back-up
Natuurlijk zit er ook altijd en back-up camera in mijn koffer. Het blijft technische apparatuur en kan het dus zomaar even niet doen zoals jij wilt. Dan grijp ik toch weer even terug naar mijn D750, die altijd paraat is om in te vallen.
Complete set
Als extra lens nog een 14-24/2.8 voor die extra groothoek of bijvoorbeeld om die complete kerk in beeld te krijgen. Daarnaast ook nog een aantal extra lenzen omdat lenzen er soms ook geen zin in hebben of net op dat moment dat stoottikje te veel hebben gehad.
Meestal heb ik dan nog de 85mm/1.4 mee als reserve.
Mijn set wordt compleet gemaakt door de Nikon 105mm/2.8, Nikon 50 mm/1.4 en de Sigma Art 35 mm/ 1.4.
Je kunt als afscheidsfotograaf niets aan het toeval over laten, want even iets over doen zit er niet in. Daarom zorg ik goed voor mijn apparatuur.
Goodbye Moments | Yvette Vlaar Afscheidsfotografie
Nergens vind je zoveel liefde als op een afscheid…
Deel dit blog op Social Media
10 redenen voor een uitvaartfotograaf bij het afscheid
De dagen vanaf het moment van overlijden tot de dagen na de begrafenis of crematie gaan snel voorbij, vaak beleef je deze in een roes en ga je op de automatische piloot. Er moet zoveel geregeld worden om een zo mooi mogelijk afscheid te realiseren. Dat doe je, en dat kun je, maar hierdoor beleef je niet alle momenten heel bewust en dat is zonde.